Vitamines

Sla de grafiek over en ga naar de datatabel

Zuivel, vlees(producten) en brood en graanproducten zijn belangrijke bronnen voor een groot aantal vitamines. Zuivel is vooral belangrijk voor de inname van retinol(activiteitequivalenten), vitamine B2, vitamine B12 (bijdrage >20%). Vlees levert meer dan 20% van de inname van de vitamines B1, B3, B6, B12 en D. Brood en graanproducten zijn vooral een belangrijke bron van folaat(equivalenten) (>20%).

Groente is de belangrijkste bron voor de vitamine K1-inname (63%), en draagt daarnaast ook in belangrijke mate bij aan de inname van retinolactiviteitequivalenten, folaatequivalenten en vitamine C (>15%). Fruit, aardappelen en niet-alcoholische dranken zijn vooral een goede bron van vitamine C. Vetten en oliën zijn belangrijk voor de inname van retinol, foliumzuur, vitamine D en vitamine E (>20%). Sauzen leveren ruim 10% van de inname van vitamine E.

10% van de inname van vitamine C en D is afkomstig van supplementen en supplementen leveren meer dan 5% van een groot aantal andere vitamines.

Mineralen

Sla de grafiek over en ga naar de datatabel

Zuivel, vlees(producten) en brood en graanproducten zijn, naast een belangrijke bron van vitamines, belangrijke bronnen voor een groot aantal mineralen. Zuivel is vooral belangrijk voor de inname van calcium en zink (bijdrage >20%). Vlees levert bijna 90% van de inname van heem-ijzer en meer dan 20% van de inname van zink. Brood en graanproducten zijn een belangrijke bron van mineralen: jodium (46%), (non-heem) ijzer, koper, magnesium en natrium (>20%).